-
Co to jest BLIK?
BLIK to popularny sposób płatności dostępny teraz w aplikacji mobilnej -
Kto może korzystać z BLIKA?
Z usługi mogą korzystać Klienci powyżej 13 roku życia, którzy:- są posiadaczami konta osobistego w Banku Spółdzielczym w Warcie lub pełnomocnikami ogólnymi do tego rachunku
- posiadają urządzenie z systemem Android i iOS z zainstalowaną aplikacją mobilną mobileNet
-
Dzięki usłudze BLIK możesz:
- szybko, prosto i bezpiecznie płacić w sklepach internetowych, stacjonarnych oraz w punktach usługowych bez konieczności podawania jakichkolwiek danych – wystarczy, że w aplikacji mobilnej wygenerujesz kod BLIK, po czym zatwierdzisz za jej pośrednictwem transakcję
- wypłacać gotówkę w bankomatach bez użycia karty płatniczej
-
Jakie limity obowiązują przy płatnościach BLIK?
- Limity płatności BLIKmożna ustawiać w bankowości elektronicznej eBankNet (zakres od 500,00 zł do 5.000,00 zł) w zakładce Mój profil - zarządzaj limitami
-
Jak aktywować BLIKA?
Aby aktywować BLIK w aplikacji mobilnej naciśnij BLIK na głównym ekranie aplikacji. Następnie Włącz płatność BLIK, zaakceptuj Regulamin i zatwierdź swoim kodem e-PIN.
Gotowe - BLIK jest aktywny.
BLIK - płać i wypłacaj wygodnie
Płatności w sklepach lub w Internecie:
- Poinformuj kasjera o chęci dokonania płatności za pośrednictwem BLIKA lub wybierz taką opcję na stronie www sklepu, w którym dokonujesz zakupów
- Wygeneruj kod BLIK w aplikacji mobilnej
- Wprowadź kod BLIK na klawiaturze terminala lub urządzenia mobilnego (lub skopiuj ten kod i wklej na stronie sklepu)
- Zatwierdź operację w aplikacji poprzez wprowadzenie kodu PIN do aplikacji, jeżeli kwota transakcji tego wymaga
- To już wszystko - zakupy opłacone
Wypłata gotówki z bankomatu*:
- Wybierz formę wypłaty środków bez karty
- Wybierz opcję wypłaty za pośrednictwem BLIK
- Podaj kwotę transakcji
- Wygeneruj kod BLIK w aplikacji mobilnej. Wprowadź wygenerowany kod na klawiaturze w bankomacie
- Potwierdź dokonanie operacji w aplikacji mobilnej poprzez wprowadzenie kodu PIN do aplikacji, jeżeli kwota transakcji tego wymaga
- Wypłata dokonana
*Kolejność poszczególnych kroków może się różnić w zależności od wybranej sieci bankomatów
Dokonuj bezpiecznych transakcji z BLIKIEM:
- Aktualizuj na bieżąco swoje dane w Banku
- Nie udostępniaj osobom trzecim kodu BLIK ani kodu e-PIN do aplikacji mobilnej
- Zapobiegaj nieautoryzowanym transakcjom, m.in. poprzez odpowiednie zabezpieczenie urządzenia mobilnego:
- aktualizuj system operacyjny oraz aplikację
- stosuj oprogramowanie antywirusowe
- stosuj zapory bezpieczeństwa, jeżeli to możliwe
- aktualizuj przeglądarki internetowe;
- Chroń urządzenie mobilne z zainstalowaną aplikacją mobilną i nie przechowuj razem z nim kodu e-PIN oraz innych danych służących do odblokowania ekranu urządzenia mobilnego lub dostępu do aplikacji mobilnej;
- Niezwłocznie zgłoś Bankowi fakt utraty, kradzieży, przywłaszczenia lub nieuprawnionego użycia urządzenia mobilnego, na którym znajduje się aplikacja. Pamiętaj, że aplikację możesz zablokować samodzielnie za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Do pobrania:
Informacja o aplikacji mobileNet
Jak zainstalować i użytkować aplikację mobileNet
Pragniemy poinformować, że od 09.12.2022 usługa BLIK w naszym banku została rozszerzona o funkcjonalność Przelewów na telefon (P2P).
Jest to idealne rozwiązanie do błyskawicznego rozliczania się ze znajomymi. Zrobisz to natychmiastowo, znając jedynie numer telefonu osoby, której chciałbyś wysyłać pieniądze.
Nieistotne jest w jakim banku ma konto osoba, której przelewasz pieniądze. Wystarczy, że oboje macie dostępną funkcję Przelewu na telefon BLIK w swoich aplikacjach bankowych.
Usługa działa 7 dni w tygodniu 24 h na dobę, a przelew dociera w kilkanaście sekund. Maksymalny przelew wynosi 1 000,00 zł.
Do działania wymagana jest aplikacja mobileNet dostępna na smartfony z systemem Android i iOS oraz uruchomiona usługa BLIK.
Aby uruchomić usługę BLIK na telefon należy w aplikacji mobileNet ją aktywować (Ustawienia - ustawienia BLIK - Przelewy na telefon - Aktywuj)
Wiecej informacji w znajduje się w Instrukcji obsługi aplikacji mobileNet.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCE USŁUGI BLIK
BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy.
Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.
Na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych.Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.
Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:
• Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
• Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
• Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
• Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i
chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i pochwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.
Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:
• Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).
• Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
• Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.
• Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.
• Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
• Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:
• Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
• Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
• Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.
Płatności BLIKIem są bezpieczne.
Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy.
Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.