Bank Spółdzielczy w Warcie, zgodnie z art. 20d. 1 "Ustawy o usługach płatniczych", udostępnia broszurę Komisji Europejskiej dotyczącą praw konsumentów przy dokonywaniu płatności w państwach członkowskich.
PŁATNOŚCI ELEKTRONICZNE DOSTĘPNE DLA WSZYSTKICH
Każdy konsument legalnie zamieszkały w UE ma prawo do przynajmniej podstawowego rachunku płatniczego, udostępnianego nieodpłatnie lub za rozsądną opłatą (tj. do rachunku umożliwiającego deponowanie środków, wypłatę gotówki oraz dokonywanie i otrzymywanie płatności, do którego wydawana jest również karta debetowa).
PŁATNOŚCI W EURO - TAKIE SAME KOSZTY W CAŁEJ EUROPIE
- Jeden rachunek w euro wystarczy Ci na dokonywanie
wszystkich płatności w całej Europie. - Koszty płatności transgranicznych w euro będą dla
Ciebie takie same jak koszty płatności krajowych
w euro ... - … a od 15 grudnia 2019 r. koszty Twoich płatności transgranicznych w euro będą takie same jak koszty płatności krajowych w walucie krajowej.
- Wypłata gotówki w euro z bankomatów, które nie należą do sieci Twojego banku, powinna Cię w innym państwie członkowskim kosztować tyle samo co w kraju rodzinnym.
WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO, LEPSZA OCHRONA
- Od września 2019 r. płatności dokonywane przez Ciebie drogą elektroniczną będą bezpieczniejsze dzięki technologiom silnego uwierzytelniania klientów. Działają one na zasadzie łączenia różnych elementów uwierzytelniania, np. kodu PIN i odciska palca. Więcej informacji na ten temat możesz uzyskać od swojego dostawcy usług płatniczych.
- Twoja odpowiedzialność w przypadku nieautoryzowanej płatności – np. w następstwie kradzieży karty kredytowej – jest ograniczona do maksymalnej kwoty 50 EUR (z wyjątkiem przypadków rażącego niedbalstwa). Nie ponosisz też żadnej odpowiedzialności za nieautoryzowane płatności, które nastąpiły po poinformowaniu Twojego banku, ani za płatności w internecie, w przypadku gdy Twój dostawca usług płatniczych lub bank nie oferują silnego uwierzytelniania klienta.
- Jeżeli ostateczna kwota płatności kartą nie jest znana z góry (np. w przypadku wynajmu samochodu lub pobytu w hotelu), dostawca danej usługi może zablokować na Twojej karcie wyłącznie uzgodnioną kwotę i tylko za Twoją zgodą.
- W przypadku polecenia zapłaty (tj. upoważnienia drugiej strony transakcji do pobrania kwoty z Twojego rachunku) masz 8 tygodni na wyrażenie sprzeciwu wobec pobrania wszelkich nienależnych kwot. Muszą one zostać zwrócone w ciągu 10 dni roboczych.
UCZCIWA POLITYKA CENOWA
- Masz prawo wiedzieć, jakie opłaty – o ile są w ogóle pobierane – mają zastosowanie do Twoich płatności.
- Co do zasady sklepy – zarówno stacjonarne, jak i internetowe – nie mogą w przypadku zapłaty kartami debetowymi i kredytowymi dla konsumentów obciążać Cię dodatkowymi kosztami, które sprawiałyby, że za towar lub usługę zapłacisz więcej niż cenę widniejącą „na etykiecie”. W pewnych okolicznościach (np. w przypadku niektórych kart płatniczych) tego rodzaju „dopłata” może mieć nadal zastosowanie, ale wówczas musi ona odzwierciedlać rzeczywiste koszty ponoszone przez sklep w związku z daną metodą płatności. Jeżeli masz wrażenie, że w nieuczciwy sposób naliczono Ci zawyżone opłaty, np. przy rezerwacji lotu lub hotelu, skorzystaj z linku na kolejnej stronie, aby dowiedzieć się więcej o przysługujących Ci prawach.
NOWE USŁUGI
- Dzięki najnowszym technologiom masz teraz możliwość korzystania z nowatorskich usług finansowych oferowanych przez licencjonowane banki i innych podlegających regulacjom dostawców usług płatniczych, innych niż Twój bank. Oznacza to na przykład, że możesz kontrolować swoją osobistą sytuację finansową lub dokonywać zakupów w internecie bez karty kredytowej lub debetowej. Podobnie jak banki te nowe podmioty świadczące usługi płatnicze podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia i nadzorowi oraz muszą zapewnić bezpieczeństwo Twoich danych.
Przepisy unijne zapewniają sprawną realizację Twoich płatności elektronicznych. W przypadku wystąpienia problemu Twój bank lub inny dostawca usług płatniczych musi zareagować na skargę w ciągu 15 dni roboczych. Jeżeli zaproponowane rozwiązanie Cię nie zadowala, możesz zwrócić się o pomoc do właściwego organu krajowego. Więcej informacji znajdziesz tutaj:
TWOJE PRAWA W PIGUŁCE
Dzięki unijnym przepisom dokonywane przez Ciebie płatności elektroniczne stają się tańsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze. Oto przykłady:
- Możesz dokonywać płatności w niemal całej Europie (tj. w UE, Islandii, Norwegii i Liechtensteinie) równie łatwo i bezpiecznie jak w Twoim rodzinnym kraju.
- Handlowcy nie mogą Cię już obciążać dodatkowymi kosztami w przypadku zapłaty kartą wydaną w UE.
- Nowe przepisy dotyczą wszelkich rodzajów płatności elektronicznych (np. polecenia przelewu, polecenia zapłaty, płatności kartą itd.).
- Każda osoba mieszkająca legalnie w Unii ma prawo do rachunku bankowego umożliwiającego dokonywanie płatności elektronicznych („rachunek płatniczy”).
CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?
Te nowe prawa wynikają ze zmienionej unijnej dyrektywy w sprawie usług płatniczych, dyrektywy w sprawie rachunków płatniczych oraz innych unijnych przepisów, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wygody Twoich płatności. Więcej na temat Twoich praw znajdziesz tutaj:
Do pobrania: